به گزارش پایگاه خبری سفیر اورامانات؛ این مسیر ارتباطی مهم، که نقش کلیدی در اتصال جوانرود به ثلاثباباجانی و کوزران دارد، هنوز فاقد تقاطعهای غیرهم سطح در ورودی و خروجی خود است، طرحی که سالها پیش وعده داده شد اما هرگز به مرحله اجرا نرسید.
بر اساس طرح اولیه، قرار بود در نقاط حساس این کمربندی، تقاطعهای غیرهم سطح احداث شود تا عبور و مرور خودروها بدون تداخل و با ایمنی کامل صورت گیرد. اما با گذشت زمان، نهتنها این تقاطعها ساخته نشدهاند، بلکه نبود آنها باعث افزایش تصادفات، سردرگمی رانندگان، و نارضایتی عمومی شده است.
عزیز محمدی یکی از رانندگان مسیر جوانرود به کوزران میگوید: «هر بار که از این مسیر عبور میکنیم، باید با ترس رانندگی کنیم. مسیرها مشخص نیست، تابلوها ناکافیاند، و هیچ نشانی از ایمنی وجود ندارد.
شهروند دیگری از ثلاثباباجانی میافزاید: «این کمربندی قرار بود جان مردم را حفظ کند، اما حالا خودش به تهدیدی برای جانمان تبدیل شده. چرا هیچکس پاسخگو نیست؟
آمار تصادفات؛ زنگ خطر جدی
بر اساس گزارش رسمی ایمنی راه و حمل و نقل کشور، در هفتماهه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۱۸۷۳ نفر در تصادفات جادهای جان باختهاند و ۲۳۸۳۸۴ نفر نیز مصدوم شدهاند.
این آمار نشان میدهد که هر ماه، هزاران نفر قربانی ضعف زیر ساختهای جادهای میشوند و کمربندیهایی مانند ساروخان، که فاقد تقاطعهای ایمن هستند، سهم قابل توجهی در این بحران دارند.
در مهرماه ۱۴۰۳ بهتنهایی، ۱۷۸۹ نفر در تصادفات جادهای جان باختند و ۳۸۶۴۰ نفر مصدوم شدند؛ یعنی حدود ۱۵٪ از کل تلفات سال، فقط در یک ماه رخ داده است .
اگرچه آمار تفکیکی برای کمربندی ساروخان منتشر نشده، اما گزارشهای مردمی و مشاهدات قاطع غیرهمسطح؛ ضرورتی فراموششده است.
تقاطعهای غیرهمسطح یکی از اصولیترین راهکارها برای کاهش تصادف، روانسازی ترافیک و افزایش ایمنی در مسیرهای پرتردد هستند.
در بسیاری از شهرهای کشور، اجرای چنین طرحهایی موجب کاهش چشمگیر حوادث رانندگی شده است، اما در کمربندی ساروخان، نبود این زیرساخت حیاتی، روزانه جان دهها راننده و سرنشین را در معرض خطر قرار میدهد.
مطالبهگری عمومی؛ مردم خواستار پاسخگویی
مردم اکنون خواستار پاسخگویی مسئولان هستند، چرا پروژهای که با بودجه عمومی طراحی شده، هنوز اجرایی نشده؟ چه نهادی مسئول این تأخیر است؟ و چه زمانی قرار است امنیت به این مسیر بازگردد؟
مدیر راه و شهرسازی شهرستان جوانرود در رابطه با ارائه نامه هایی گفت: اداره راه و شهرسازی در سال های اخیر بهسازی و ارتقا به راه اصلی و تعریض ابنیه فنی و ساماندهی رمپ ورود و خروج مسیر و آسفالت آن را با افزایش مشخصات هندسی مسیر و تقاطعات ابتدا و انتها را در دستور کار قرارداده است.
پیمان سلیمی زاده اظهار داشت: اما جهت اتصال کمربندی به محورهای جوانرو کوزران و جوانرود ثلاث باباجانی تقاطق غیر همسطح در دستور کار بوده است که به دلیل کمیته نظارت سازمان برنامه ریزی استان کرمانشاه بلاتکلیف مانده است.


