به گزارش پایگاه خبری ندای کوردستان به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت تبیین جایگاه شهید آیتالله رئیسی و دولت سیزدهم؛ همچنین بررسی شرایط دولت چهاردهم بر آن شدیم که با اکبر ویسمرادی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه به گفتگو بنشینیم که شرح آن در ادامه میآید؛
مرصادنیوز: دولت آیتالله رئیسی با دولت یازدهم و دوازدهم هنگام پذیرش مسئولیت و آغاز بهکار چه تفاوتهایی با یکدیگر داشت؟ آیتالله رئیسی چه ویژگیهای داشت؟
ویسمرادی: مهمترین تفاوت بارز دولت شهید رئیسی با دولت یازدهم و دوازدهم نوع نگاه کلی مواجه دولت به مسائل و مشکلات کشور بود که شهید جمهور روحیه ما میتوانیم را پس از گذشت هشت سال تضعیف خودباوری، استقلال و توان داخلی احیا کرد و همین نوع دیدگاه در تمام بخشهای دولت از هیأت دولت، وزارتخانهها، استانداریها و ادارات و بخشداریها خود را نشان داد و توانست عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
شهید آیتالله رئیسی بهمعنای واقعی کلمه به ایستادگی در برابر دشمنان، حفظ عزت ملی، استفاده از ظرفیتها و فرصتهای داخلی، مبانی انقلاب اسلامی باور داشت و هیچگاه آب خوردن مردم و مشکلات آنها را به مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا گره نزد و سعی کرد در کنار تعامل با جهان مسائل کشور را حل کند.
ما شاهد بودیم در زمان شیوع بیماری کرونا چطور دولت در مدیریت بیماری خود را ناتوان میدانست و تعداد موارد فوتی در اواخر دولت روزانه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر میرسید و تأمین واکسن کرونا با مشکلاتی مواجه بود اما شهید آیتالله رئیسی از بدو پذیرش مسئولیت ریاستجمهوری سریعاً بهدنبال مذاکره با کشورهای دارای واکسن و حمایت از شرکتهای دارویی داخلی، واکسن کرونای مورد نیاز مردم را تأمین کرد و توانست این بیماری را کنترل کند.
همین موضوع گرهزدن مشکلات به مذاکره سبب شد بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانهها دچار رکود و تعطیلی شوند اما اولویت شهید آیتالله رئیسی از بدو ورود دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی، افزایش اشتغالزایی و مهار تورم ایجاد شده بود زیرا عمیقاً به ظرفیتهای داخلی اعتقاد و باور داشت و به اذعان خود کشورهای خارجی فروش نفت ایران در مقایسه با سنوات گذشته به مقدار قابلتوجهی افزایش یافت.
مرصادنیوز: ویژگیهای اصلی دولت سیزدهم و شهید آیتالله رئیسی را چگونه تشریح میکنید؟
ویسمرادی: شهید آیتالله رئیسی توانست در مدت سه ساله مدیریت اجرایی خود تراز جدیدی از خدمت صادقانه را به ظهور و بروز برساند زیرا طی این مدت شبانهروزی با کار میدانی، جهادی و تلاش خستگیناپذیر برای رفع مشکلات مردم گام برداشت و هیچگاه برای عدم تحقق یک موضوع و یا کار نکردن بهانه ذکر نکرد زیرا مردم را اولویت و پشتوانه اصلی نظام اسلامی و دولت میدانست.
همچین شهید رئیسی در مبارزه با جریان فساد در کشور بدون هیچگونه خط قرمزی به وظایف خود عمل کرد با وجود اینکه در دولتهای گذشته شاهد بودیم که جریان فساد در نزدیکان رئیسجمهور و سایر وزرا ظهور و بروز پیدا کرد و حتی در برخی موارد موجب بروز مسائل امنیتی شد و شخص مسئول آنها را خط قرمز بیان میکرد اما در دولت شهید رئیسی وزیر وقت جهاد کشاورزی بهدلیل نزدیکی با جریان فساد سریعاً برکنار شد.
شهید رئیسی خود را ملتزم به مبانی انقلاب اسلامی و مبارزه با فساد میدانست و این موضوع را بارها در تصدی ریاست قوه قضائیه به اثبات رساند و موجب کوتاهی دست اخلالگران و مفسدین اقتصادی از بیتالمال و رانت شد و در مجموع کارنامه شهید رئیسی گویای تمام مسائل است.
فاصله نحوه و شیوه خدمت در دولت شهید رئیسی با سایر دولتها چنان زیاد است که رهبر معظم انقلاب فرمودند شهید جمهور ملاک، معیار و تراز جدیدی از خدمت را به ثبت رساند و میتوان عملکرد سه ساله شهید رئیسی و شیوه تعامل با مردم را با شهید رجایی مقایسه کرد با وجود آن که شهید رجایی فرصت بسیار زیادی برای خدمت نیافت اما در طول سالهای پیروزی انقلاب اسلامی همواره بهعنوان الگوی تراز رؤسای جمهور مطرح بود.
شهید رئیسی با وجود مواجهه با انبوه مشکلات مانند حجم بسیار زیاد نقدینگی، تورم، مشکلات اقتصادی و معیشتی، افزایش نرخ ارز و… اما هیچگاه بهانهای برای کار نکردن و کوتاهی عنوان نکرد و در مقابل تلاش کرد با استفاده از ظرفیتها و نظر کارشناسان زمینه رفع مشکلات را با کار شبانهروزی و تلاش خستگیناپذیر فراهم کند.
شهید رئیسی در زمان پذیرش مسئولیت ریاستجمهوری با خزانه خالی مواجه بود اما اجازه نداد هیچکدام از تعهدات مالی دولت با تأخیر انجام گیرد و یک روز حقوق کارمندان با تأخیر پرداخت شود و در مقابل طی مدت سه ساله مدیریت کشور خود و پایان زودهنگام دولت سیزدهم خزانه خالی را جبران کند و نقدینگی مناسبی برای دولت آینده فراهم آورد.
توجه به مردم و دخیلکردن آنها در نحوه مدیریت کشور از جمله اقدامات مهم، مثبت و تأثیرگذاری بود که در دولت سیزدهم توسط آیتالله رئیسی آغاز شد؛ تجلی و ظهور همین موضوع در رفتار و منش ایشان و حضور در بین اقشار مختلف مردم نمایان بود.
شهید رئیسی بهجای مدیریت کشور از راه دور و پشت میز ریاستجمهوری در عرصه میدان با کار جهادی حضور یافت و مستقیم با اقشار مختلف مردم در ارتباط بود و مسائل و مشکلات آنها را میشنید و دستورات لازم را برای حل آنها صادر میکرد.
مرصادنیوز: ریشه تخریبهای صورتگرفته علیه شهید رئیسی را چگونه ارزیابی میکنید؟
ویسمرادی: زمانی که فردی تلاش میکند به بهترین وجهممکن به مردم خدمترسانی کند و با کار و تلاش شبانهروزی مسائل و مشکلات آنها را بشنود و برای حل آن اقدام کند در مقابل فردی که از پشت میز ریاست خود حرکت نمیکرد و تمام مسائل را به مذاکره با غرب گره میزد و در میان مردم حضور نداشت قطعاً با تخریب مواجه میشود و آن جریان سعی دارد با زیر سئوال بردن خدمات دولت سیزدهم زمینه فراموشی کمکاری خود را فراهم کند.
این حجم بسیار زیاد از تخریبها و تهمتها به شهید جمهور آیتالله رئیسی طبیعی است زیرا مافیای قدرت و ثروت که وی را سد راه خود برای رسیدن به اهداف شوم میدیدند از تخریب ایشان دریغ نکردند و باید در کنار مسائل داخلی به نقشهها و توطئههای دشمنان برای ضربه به کشور و ایجاد روحیه یأس و ناامیدی توجه کرد.
دشمنان طی سالهای اخیر همواره سعی داشتند با اجرای نقشههای تفرقهافکنانه و القای روحیه یأس و ناامیدی زمینه ناآرامی در کشور را فراهم کنند تا از طریق آن جمهوری اسلامی را که سد راه نقشههای استکباری آنها شده است، به خیال خود سرنگون کنند اما پشتیبانی مردم و نقش رئیسجمهور در خنثیسازی و بیاثر کردن آن تأثیرگذار بود.
مرصادنیوز: وظیفه ما در مقابل دولت چهاردهم چگونه است؟ توصیه برای انتخاب هیأت دولت به چه صورتی است؟
ویسمرادی: باید قبول کرد بخشی از مردم تغییر در شیوه مدیریت کشور را انتخاب کردهاند و باید به نظر و عقیده آنها احترام گذاشت اما از سوی دیگر بهدلیل کمبودن فاصله بین دو کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری بخش قابلتوجهی دیگر از مردم نظر مختلفی دارند که در مجموع باید با احترام نسبت به یکدیگر رفتار و تلاش کرد برای رشد، توسعه، عزت و اقتدار ایران اسلامی همگان در میدان حاضر شوند.
دولت چهاردهم و رئیسجمهور پزشکیان با شعار تحول در عرصه اقتصاد و معیشت توانست رأی و نظر مردم را جلب کند و باید بر اساس وعده خود در مسیر خدمت به مردم گام بردارد و شرایط را بهبود بخشد و انتخاب هیأت دولت و وزیران باید بر مبنای همین تفکر و دیدگاه باشد.
رئیسجمهور منتخب باید هیأت دولت خود را بر اساس معیارهای جوانبودن، تخصص، دوری از حاشیه، فارغ از سهمیهبندی گروههای سیاسی و احزاب انتخاب کند تا بتواند به دور از حاشیه نسبت به انجام مأموریتهای خود اقدام کند و قطعاً چنین دولتی مورد توجه تمام اقشار مختلف مردم قرار دارد.
افرادی که شناسنامه و کارنامه مشخصی دارند و نسبت به انجام وظایف خود غفلت و کوتاهی کردهاند برای انتخاب مجدد به عنوان وزیر مناسب نیستند و در صورت چنین انتخابی شاهد مشکلاتی در حوزه سیاست خارجی، تورم، مسکن، بازار ارز و… مواجه خواهیم بود.
انتخاب افرادی که کارنامه خوبی به همراه ندارند در کنار سن بالا مشکلاتی را برای دولت چهاردهم بههمراه خواهد داشت زیرا توانایی مدیریت میدانی و کار جهادی را برای کشور ندارند و در ارتباط با مردم دچار مشکل میشوند.


